Pantun Nenek: 01 Melarikan anak orang

Tok adalah first dalam edisi pantun nenek tok. Actually, nenek kamek tok nang suka berpantun. Arum bulak, hari-hari ada jak pantun nya. Yang best nya, pantun ya mesti ada kaitan ngan benda yang sedang berlaku lah. Kadang-kandang, sik da ribut sik da apa, tiba-tiba jak pantun nya kluar. Ada time ya, pantun sik kenak ngan tajuk indah. heheh. Tapi pantun nya semua ada maksud, so mun kitak orang suka nengar pantun orang tua, tok kamek engkah sitok. Kamek akan coba update selalu lah. So mun ada kamek nengar nya berpantun, terus lah kamek nyuruh nya repeat. “apa tek nek, skali gik nek….. “ehh.. kau tok nang bengal juak….”. Alu kita indah bengal. Hehe.

Tanam Pinang Rapat-Rapat,
Senang Puyuh Berlari,
Hendak Dipinang Sik Dapat-Dapat,
Pujuk-Pujuk Ku Bawa Lari.

Maksud pantun tok tek, melarikan anak dara orang tegal tek sik dapat nak dipinang. Apa tek nenek kamek gik ngerepak pasal abang kamek ngan gerek nya, di suruh ngantar minang, nya sik maok dolok.  Yalah di ceritanya tek, kenak sik maok minang, orang tua nya sik berkenan ka. Alu nya ngeluar pantun tok tek. hehe. Kata abang kamek, sik petah ku nak melari anak dara orang. So, morale of the story.. jangan lah melarikan anak dara orang atau kawin larik..😉

6 Comments Add yours

  1. miszatiey86 says:

    sebut Sal pantun Dak ninek2 toK..mek pun da koleksi pantun sebutan ninek mek..k ninEk mek belagu nido dak rakyat cucuk2 cicit2 nya dari generasi kmk smpey dak cicit nya nek tok..tapii lagi dari tOpik tak ckit larh=)

    nun bulan ninek..d rebuk kayu ara
    nun tunang ninek ..d rebut urang dara
    urang dara lukak dada..urg bujang lukak blkg
    kenak rebuk kayu araa…

    ekeke~tang pelek jak bunyik..ya la lagu nya sampey kinek tok k nidO cicit nya gik..tanyak mek maksud..ninek madah..cita nya pun xtawuk maksud…ekeke~…….k sekian =)..ninEk mek kim salam

  2. renxokuken says:

    hehe.. lucu juak, nya pun sik tauk maksud nya.. sik pa, asal pat k belagu..

    kim salam balit ngan nenek kitak.. mintak no phone nya k.. hehe

  3. miszatiey86 says:

    ninek kim calam baliit..
    xmok ninek brik…kut boypren ninek jeyles..
    ekekeke!!=)

  4. ross says:

    nak ‘pujuk pujuk ku bawa lari’ ya bole juak k maksud bak pulang umah org laki yalah…jadi crita ngekot lah tek…kan slalu cdak madah mok amik senang nikah ‘ngekot’ jak org laki / ompuan balit umah..pendeklah crita nya ..xpat gik org tua nak nganok mun dh dipinang kenak tulak..bak jaklah gerek ya balit umah….

    kitak tek begia juak kah…mun nak nikah klak isok jgn lari nak dara org..polah cara betol2…baitkan dolok mak bapak ya baruklah pinangan ktk xkenak tulak..

    kinek tok antaran dah mahal..xboh jak betunang..langsong jak nikah bah..tapi bila gik kitak tek Renxo.?????

  5. renxokuken says:

    makseh ngan nasehat kitak ya Kak Ross, nang menar kata kitak ya, mun maok, polah cara bagus nak, boh main sotkat.. adeh.. sempat juak nyangkut soalan ya ke kamek tek.. kamek ermm.. lom gik lah.. kumpol duit lok, ya lah, orang kinek tok, nei maok main 2-3 ribu macam marek gik, paling kurang pun 10 ribu..😉

  6. ross says:

    bab ya lah cara sotkat tek ada..mun dah suka tapi duit xcukup ..maca nikah jak lah..nak meramei ya pekara kedua koh…mun ada brita bagus kitak ya, jangan lupak seruk kmk juak…ingin juak nak pengilan nikah kitak klak isok..ney tauk jodoh lam taun 2009 sampey, mudahan juaklah owh..Amin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s